آبله در طیور چیست؟ علائم و روش درمان آن چیست؟

آبله بیماری عفونی با انتشار نسبتاً آهسته در تمام سنین طیور و پرندگان است و با جراحات روی پوست به شکل خشک و یا جراحات دیفتری مانند در دهان در شکل مرطوب مشخص می‌شود. بیماری باعث کاهش رشد و تخمگذاری می‌شود.

این بیماری یکی از قدیمی ترین بیماری‌های شناخته شده طیور می‌باشد. ویروسی بودن آن در سال ۱۹۰۲ توسط مارکز و استیچر Marks & sticher نشان داده شد. این بیماری در تمام نقاط دنیا پراکنده است و پرندگان در تمام سنین و از هر نژادی و یا هر جنسی نسبت به این ویروس حساس می‌باشند. این بیماری در ایران نیز بسیار شایع است.

عامل بیماری

ویروس آبله ماکیان (Borreliota aviun)، بوقلمون (B. meleagridis)، کبوتر (B.columbea) و قناری (B.fringillae)، تمامی از گروه ۴ جنس ویروس Avipox virus و خانواده Pox viridea، ویروس‌های آبله می‌باشند.

این ویروس از بزرگ ترین ویروس‌ها بوده و اندازه آن ۰/۲۵ میکرون می‌باشد. هیدروکسید سدیم و اتیل الکل در عرض ۱۰ دقیقه می‌تواند ویروس را نابود سازد. پتاس محرق ۱.۱۰۰، سوبلیمه ۱.۱۰۰ و کریستال و یوله نیز می‌توانند ویروس را از بین ببرند.

ویروس آبله طیور در جنین مرغ ۱۰ تا ۱۲ روزه و همچنین جنین بوقلمون و اردک رشد می‌کند. ویروس فقط از راه زخم‌ها و جراحات جلدی و یا مخاط چشم می‌تواند وارد بدن شود و در سلولهای اپی تلیال پوست و غشاء موکوسی دهان رشد می‌کند.

forumبدون دیدگاه
تهیه آب و مسائل مربوط به آن در مرغداری ها
ناهنجاری‌های مادرزادی در جوجه‌های گوشتی هچ شده در پایان دوره جوجه‌کشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

keyboard_arrow_up